torsdag 5. april 2012

Plutselig...

Endelig er vi ferdig med alle eksamenene... en stor lettelse; både fordi det er over og fordi jeg nå har tre ukers ferie. Første feriedag er i dag og dagen i dag er ikke kallt langfredag sånn som hjemme, men "good friday", og jg har fått med meg at det er tradisjon å spise fisk denne dagen av religiøse grunner.

Påsken her nede er "større" enn påsken hjemme. Her har de tradisjoner om hvilke typer mat de spiser hver dag i løpet av påsken, det er en tid de tilbringer med familien, butikkene er fyllt med påsketing (dobbelt så mye som hjemme antakeligvis) og mange går i kirken. Hjemme er det vel mest "hurra, vi har ferie, la oss dra på fjellet, stå på ski, spise kvikklunsj og gi barna påskeegg". Poenget etr altså at det er veldig annerledes, og det blir kjekt å få med seg.

Planene for påsken er mange, og det begynner med at pappa kommer(!), og så er det en stoooor middag med hele familien pluss områderepresentantene, så vi blir ni stykker rundt middagsbordet. I den annledning skal vertsmoren min altså lage en supersize lasagne, en stor kyllingpai (pai er en veldig vanlig middagsrett her nede), en fiskerett-tradisjonen tro, en kake, en brownies og en pavlova og hun er fortsatt bekymret om det blir nok...

Mett skal vi i alle fall bli, og vi sover nok godt i natt! Er litt usikker på pappa, på grunn av jetlag og sånn, men det  går nok forhåpentligvis fint.

Før pappa kommer i dag skal jeg ellers på stranden fordi været har funnet ut at det ikke vil bli kaldt enda, så solen skinner og det er rundt 25 grader selv om det er høst (tilsvarende oktober), men jeg klager ikke!

Bilde fra gårsdagen

I morgen, lørdag, som er påskeaften hjemme er ikke noe spesielt her, så vi skal rundt om kring for å vise pappa området, dra til et kunstgalleri etterfulgt av the niemeiers "cooling down party" fordi det er ca. 1 år siden huset deres brant ned. Så da får pappa møtt alle som er verdt å møte av vertsfamilier og urvekslingsstudenter ++, så det blir gode greier.

Søndag er dagen for påskeegg, men her har de ikke vanlige påskeegg... (veldig skuffet). De har en million forsjellige typer sjokoladeegg, fylt med ting og tang, eller mindre egg ikke fyllt med noe, og sjokoladekaniner etc. Alt er ferdig laget, og alt er av sjokolade... ikke det at det gjør meg noe, fordi sjokolade er jo favoritten, men det er liksom ikke det samme. Mamma har jo heldigvis sendt med pappa et egg til meg, så det blir litt påskefølelse i år og tenker jeg.



"påskepose"

I stedenfor å fylle ett påskeegg sånn som vi gjør, har forskjellige familier forskjellige tradisjoner, og en av mine aller beste venner her ga meg en "påskepose" med miniegg (som ble spist under eksamensstresset) ++. Hun laget også et lite kort til meg med påskehare utenpå. Det var utrolig koselig! Og på søndag får jeg med mg min vertsfamilies påsketradisjon (gleder meg).

Påskepose med kort, sjokoladekanin, sjokolade gulerøtter, egg med kylling i,  og en sjokoladeebilby (et av australia's mange særegne dyrearter). NAM, NAM!


I alle fall, mye som skjer, og jeg skal prøve å være flink å komme med oppdateringer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar